نوروز پیام آور صلح، دوستی، همگرایی و وفاق اجتماعی در حوزه تمدن ایرانی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 40

 
 
نوروز یکی از دیرینه‌ترین و تأثیرگذارترین جشن‌های ملی و یکی از رایج‌ترین نشانه‌های فرهنگی در حوزه سرزمین‌های آریایی است. سازمان ملل متحد از سال ۱۳۸۸، نوروز را به عنوان جشنی ملی در تقویم جهان به ثبت رسانده است.
 عمده تاریخ‌نویسان «جمشید» پادشاه اسطوره‌ای ایران را بنیان‌گذار نوروز دانسته‌اند. در این باب مسعودی می‌نویسد: «بیشتر مردمان بر این اعتقادند که نوروز در روزگار جمشید پدید آمد و در پادشاهی‌اش آیینی شد. اگرچه در کهنترین کتاب ایرانی (اوستا) نامی از نوروز نیست، لیکن از جمشید یاد شده است و به نوآوریهای او اشاراتی رفته است. 
امروزه نیز در عصر تنیده شدن ارتباطات و روابط انسانی، نوروز به واسطه فلسفه عمیق خود می‌تواند پیام‌آور صلح، دوستی، همگرایی، مهربانی، کینه‌زدایی و همبستگی نه تنها در میان اقوام و اقلیت‌های ایرانی باشد؛ بلکه مجالی است برای هم‌افزایی و همدلی در حوزه تمدن ایرانی. در حقیقت، آداب و مناسک نوروز عامل همگرایی بین ملت‌ها و فرهنگ‌ها و همچنین ظرفیتی با‌لقوه برای وحدت منطقه‌ای و افزایش ارتباطات فرهنگی است. بدیهی است استفاده از ظرفیت همگرایی نوروز، سرانجام وحدت و وفاق اجتماعی را در پی خواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *