گزارش: “آشیانه ای برای صلح”؛ نشست تحلیلی جشنواره زیر چتر صلح

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 196

عصر روز یکشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷ به همت کارگروه زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و گروه سفیران صلح و دوستی، نشست تحلیلی جشنواره زیر چتر صلح با عنوان “آشیانه ای برای صلح”، در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در واقع مقدمه ای برای برگزاری جشنواره زیر چتر صلح بود، دکتر شیدا مهنام مدیر گروه علوم انسانی کمیسیون ملی یونسکو-ایران ضمن خوش آمد گویی به مدعوین و نهاد های همکار در این پروژه، توضیحاتی درباره دلایل برگزاری این نشست ارائه داد. دکتر مهنام خاطر نشان کرد تک تک آثار جمع آوری شده کودکان مورد تحلیل کارشناسی روانشناسانه قرار گرفته است. مدیر گروه علوم انسانی کمیسیون ملی یونسکو-ایران اضافه کرد جشنواره و نمایشگاه آثار جمع آوری شده در نیمه آبان ماه، همزمان با روز جهانی علم برگزار خواهد شد.

دومین سخنران این نشست دکتر بهمن نامور مطلق، مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسیون ملی یونسکو- ایران بود. این استاد دانشگاه در شروع سخنرانی خود توضیح داد که سه عنصر در کنار هم جمع شده است تا ما بتوانیم این نشست را برگزار کنیم. ” کودک”، “صلح” و “هنر” که این سومی در نقاشی نمود پیدا کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد که انسان ذاتا موجودی صلح جو است و همواره به دنبال امنیت و آرامش است که نباید این سرشت را تخریب کرد اما متاسفانه در طول تاریخ این سرشت مورد تخریب قرار گرفته است.

دکتر نامور مطلق تشریح کرد که در تاریخ ایران و هچنین در مکتب اسلام، حقوق بسیاری برای کودکان قائل شده اند و حقوقی که کودک دارد نسبت به حقوق بزرگسالان بسیار بیشتر است. به طور مثال در هیچ کجای احادیث و روایات مذهبی ما در مورد تنبیه فیزیکی کودکان سخنی به میان نیامده است.

ایشان در ادامه بدین نکته پرداختند که این اجحاف بزرگی است که از کودکان بخواهیم دنیای بزرگسالان را درک کنند و این از جمله وظایف ما بزرگسالان است که وارد سرزمین کودکان شویم.

سخنران بعدی نشست، دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران نهاد متولی برگزاری جشنواره زیر چتر صلح بود.

وی در مقدمه سخنرانی خود توضیح داد که برای “طیف سنجی رویاهای کودکانه در قالب نقاشی” می توان از آراء و نظرات جان گالتون پدر مطالعات صلح و رئیس انستیتو مطالعات صلح اسلو استفاده کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تشریح کرد که در مقوله صلح به طور کلی با دو نوع صلح مواجه هستیم. “صلح مثبت: و “صلح منفی” که اولی در نبود جنگ تعریف می شود. اما دومی به نوع و کیفیت زندگی انسان ها بستگی دارد. کیفیتی مانند برابر جنسیتی، حقوق شهروندی، دوستی، رواداری، توسعه فرهنگی و….
دکتر مقصودی در ادامه خاطر نشان ساخت که کودکان آنچه را که نمی توانند بر زبان بیاورند را در نقاشی های خود به نمایش می گذارند و کودکان به اقتضای سن خود آنچه را که در مکنونات قلبی خود دارند، خالصانه و بدون کوچک ترین مصلحت اندیشی، روی کاغذ می آورند.

رئیس اسبق انجمن علوم سیاسی ایران ادامه داد در بین حدود صد و سی نقاشی ای که از کودکان جمع آوری کرده ایم، المان ها و عناصر مختلفی به چشم می خورد. المان ها یی مانند پرچم کشور ها، کره زمین، آلات جنگی، گل، صورت های شاد و غمگین، عبادتگاه ها مانند مسجد و کلیسا، بادبادک، بادکنک، دریا، شاخه زیتون، خورشید تابان و…. و این المان های نقاشی شده، در واقع تصورات کودکان ما از صلح مثبت و منفی را بازتاب می دهد.
دکتر مقصودی اضافه کرد برخی از کودکان به صورت کاملا مشخص از جنگ نقاشی کرده اند که به طور واضح از منظر مطالعات صلح، صلح منفی را به نمایش می گذارد. اما برخی دیگر از آثار به طور واضح نمایانگر صلح مثبت هستند. مانند کودکانی که از محیط زیست یا برابری دختران و پسران نقاشی کرده بودند.

در بخش بعدی این نشست پیام دکتر طیبه محمد، رئیس گروه سفیران صلح و دوستی برای حضار قرائت شد. خانم محمد در پیام خود تاکید کرد که از نقاشی های جمع آوری شده از کودکان ، این نکته را در می یابیم که آدمی در ناخوداگاه خود صلح را بخوبی می شناسد.
در بخش میانی این نشست برخی از آثار کودکان در قالب نماهنگی که توسط موسسه داروگ تهیه شد بود، برای حضار نمایش داده شد.

سومین سخنران نشست “آشیانه ای برای صلح” دکتر سکینه الماسی، نماینده مجلس شورای اسلامی بود .
الماسی در مقدمه سخنان خود توضیح داد؛ تعاریفی از جوامع توسعه یافته داریم که به نوع نگاه این جوامع به نظام آموزشی، به نوع رانندگی مردمان این جوامع، به میزان اهمیت این جوامع نسبت به محیط زیست و … دلالت دارد. این نماینده مجلس اضافه کرد می خواهم از این نوع نگاه به توسعه یافتگی الگو بگیرم تا عنوان کنم که جامعه ای را می توانیم توسعه یافته بدانیم که محتوای نقاشی های کودکان خود توجه داشته باشد.

این جامعه شناس تشریح کرد که در واقع نقاشی های کودکان صرفا خط خطی های کودکانه نیستند و می توایم با تامل و بررسی این نقاشی ها به وضعیت سلامت جامعه پی ببریم.
الماسی خاطر نشان کرد که می توان به نقاشی های کودکان، به عنوان یک اثر روانشناسی اجتماعی نگاه کرد و می توان از نوع خطوطی که کودک کشیده یا نوع رنگ هایی که در نقاشی به کار برده، این نکته را دریابیم که آن کودک تا چه میزانی در خانه از امنیت برخوردار است. در واقع نقاشی ها کمک می کنند تا تحلیلی روانشناسانه از کودک و خانواده اش داشته باشیم.

نماینده مردم از حوزه انتخابیه کنگان،دیر، جم و عسلویه در انتهای سخنرانی خود تاکید کرد که بعد از گذشت حدود دوازده سال، امسال با تلاش فراکسیون زنان مجلس توانستیم قانون حمایت از کودک و نوجوان را به تصویب برسانیم؛ لذا هر کمکی که به عنوان نماینده مردم از دست من برآید، دریغ نخواهم کرد.

چهارمین سخنران این نشست تحلیلی دکتر علی بابایی زاد روانشناس و مدرس روانشناسی بود. بابایز زاد با انتخاب شانزده نقاشی از مجموع نقاشی های ارسالی، سعی در تحلیل نوع نگاه و بینش کودکان به مقوله و مفهوم صلح برآمد.
این روانشناس در ابتدای سخنرانی خود تاکید کرد که اگر بنا داریم صلحی را افزون کنیم یا صلح منفی را به صلح مثبت تغییر دهیم، راه گشای ما تحلیل نقاشی ها و تامل در نوع نگاه کودکانمان به پدیده صلح خواهد بود.
دکتر بابایی زاد افزود وقتی به کودک اشاره می کنیم، نباید فراموش کنیم که از منظر رفتار متقابل همه ما انسان ها در درون خود حالتی به نام حالت من کودک داریم که به آن کودک درون می گوییم و صلح هم در سطح کودک درون قابل انجام است.

آخرین سخنران این نشست دکتر محمد رضا مریدی استاد جامعه شناسی هنر دانشگاه تهران بود. این استاد دانشگاه ابراز داشت که متاسفانه چشم اندازی برای صلح وجود ندارد و حتی در هیچکدام از احزاب سیاسی کشورمان گفتمان صلح طلبی به چشم نمی خورد و حتی در میان انجمن های ضد جنگی که در ایران فعالیت دارند به صلح پرداخته نمی شود. به عنوان مثال موزه صلح ایران صرفا یادواره ای شده است برای تاریخ جنگ یا فجایع جنگی!

دکتر مریدی در ادامه با نمایش تصاویر آثار هنری از قبیل نقاشی، قالی و قالیچه، دیوار نوشته ها، نقوش سنتی از هنرمندان ایرانی و خارجی حجم آثار هنری ضد جنگ را توصیف کرد.
در انتها این نشست برخی از حضار و مشارکت کنندگان جشنواره زیر چتر صلح از جمله نماینده بانک ملی ایران، نماینده بیمه ایران، مدیرعامل مجموعه اُ پارک و… نقطه نظرات خود را بیان کردند و همچنین از چهار کودک که نقاشی های خود را برای این جشنواره ارسال کرده بودند، قدردانی شد.

روابط عمومی انجمن علمی مطالعات صلح ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *