گزارش پیش نشست: بحران های امنیتی جدید و ظرفیت صلح و منازعه در خاورمیانه

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 149

🖌 گزارش پیش نشست: بحران های امنیتی جدید و ظرفیت صلح و منازعه در خاورمیانه

✅ دومین پیش نشست همایش سالیانه انجمن مطالعات صلح ایران با همکاری این انجمن و گروه روندهای فکری مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه و با میزبانی انجمن علمی و دانشجویی گروه علوم سیاسی برگزار گردید.

✅ در این نشست که روز شنبه ۱۹ مهرماه به صورت مجازی برگزار گردید اساتید گروه علوم سیاسی آقایان دکتر قدرت احمدیان، دکتر فرهاد دانش نیا، دکتر فریدون احمدیان استاد مدعو گروه و دکتر مختار نوری استاد مدعو این گروه و مدیر گروه روندهای فکری مرکز مطالعات خاورمیانه به ارائه سخنرانی پرداختند. سیاستگذاری توسعه در منطقه خاورمیانه و صلح، چرایی و چگونگی بحران های امنیتی در خاورمیانه و معضل صلح: اقتصاد و قدرت در خاورمیانه از جمله عناوین مطرح شده در این نشست بود. عمده مباحث اساتید مذکور معطوف به بررسی ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی صلح و منازعه در منطقه خاورمیانه بود. در ادامه به صورت مختصر به برخی از نکات کلیدی مطرح شده توسط سخنرانان محترم در این نشست اشاره خواهد شد.

✅ بطور کلی سخنرانان این نشست مجازی بر این موضوع تاکید داشتند که از حیث تحلیلی و برای فهم وضعیت امروز در منطقه خاورمیانه و چالش های موجود باید به سطوح سه گانه ملی، منطقه ای و بین المللی توجه داشت و با ترکیب این سطوح سه گانه می توان فهم بهتری از مسائل این منطقه ارائه نمود.

✅از جمله موضوعات کلیدی مطرح شده در این نشست بحث ساختارهای آسیب زای نفتی در این منطقه و شکل گیری توسعه ناموزون در بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه بود. به زعم سخنرانان این نشست، توسعه نامتوازن در این کشورها نتیجه آسیب های برآمده از ساختار نفتی در کشورهای این منطقه است.

✅از دیگر نکات مهم و مطرح شده در این نشست می توان به طرح مسئله مشروعیت و کسری آن در این منطقه اشاره نمود. به زعم سخنرانان این نشست، کمبود مشروعیت در داخل زمینه ساز رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه در سیاست خارجی کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.

✅در این نشست همچنین بر دولت محوری نیز در فهم مسائل امروز در خاورمیانه توجه شد و سخنرانان بر این موضوع تاکید داشتند که دولت های ضعیف و ناکارآمد نقش مهمی در تولید و بازتولید منازعه و ناامنی در این منطقه داشته اند.

✅سیاستگذاری توسعه، تفاوت میان کشورها در اتخاذ الگوهای مختلف توسعه و نقش آنها در شکل دهی به منازعه و گسترش آن در این منطقه، از دیگر موضوعات مطرح در این نشست بود. در این خصوص این بحث مطرح شد که تفاوت در نگرش های توسعه ای میان کشورهای این منطقه زمینه ساز واگرایی میان برخی کشورهای منطقه شده است.

✅همچنین به زعم سخنرانان این نشست نهادهای منطقه ای موجود در خاورمیانه مانند کنفرانس اسلامی،اتحادیه عرب و … از انسجام لازم برای همگرایی و کاهش منازعه برخوردار نیستند و تقدم سیاست بر سایر امور چشم انداز صلح و همگرایی را در این منطقه همچنان با کاستی و محدودیت های جدی مواجه ساخته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *