شب یلدای سه کشور پارسی‌گوی افغانستان، ایران و تاجیکستان برگزار شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 1050

شب یلدای سه کشور پارسی‌گوی افغانستان، ایران و تاجیکستان

  روابط عمومی: برنامه فرهنگی و ادبی «شب یلدای ایران، افغانستان و تاجیکستان» با همکاری موزه تصاویر معاصر تهران، بنیاد مسعود، انجمن علمی مطالعات صلح ایران، مؤسسه تحقیقات صلح و توسعه کابل، مرکز مطالعات افغانستان و منطقه در تاجیکستان، انجمن پایندان، انجمن علمی مطالعات افغانستان در دانشگاه علامه طباطبایی، انستیتو‌ مطالعات استراتژیک افغانستان، پژوهشکده مطالعات پیشرفته خاورمیانه، خانه مولانا، خردسرای فردوسی، مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران، موسسه تحقیقات صلح و توسعه کابل، نشریه منطقه ای پارسی بان و هفته نامه نیمروز از سه کشور، شام‌گاه جمعه، اول جدی/ دی‌ ۱۴۰۲ در محل موزه تصاویر معاصر در تهران برگزار شد.

 

در این محفل، استادان دانشگاه، پژوهشگران، چهره‌های سرشناس ادبی و فرهنگی، دانشجویان و شخصیت‌های سیاسی به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند. تعدادی از آن‌ها، مطالب پژوهشی خود را در پیوند به پیشینه، خاستگاه، قلمرو، آیین‌ها و اهمیت شب یلدا یا شب چله در فرهنگ پارسی‌گویان منطقه بیان کردند. شماری از شاعران حاضر در نشست نیز شعرهای یلدایی خواندند.

 

شب یلدای سه کشور پارسی‌گوی افغانستان، ایران و تاجیکستانشب یلدای سه کشور پارسی‌گوی افغانستان، ایران و تاجیکستان

تبیین نقش مناسبت‌هایی مانند نوروز و شب یلدا در تقویت هم‌بستگی منطقه‌ای، نهادینه‌سازی فرهنگ مقاومت در برابر نابهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و توجه به پیام‌های نوید‌بخش شب یلدا در ترسیم افق روشن در پس چیرگی هر دوره تاریخی از محورهایی بود که سخنرانان و شاعران به آن پرداختند. عارف جعفری هنرمندی از افغانستان نیز در بخشی از برنامه موسیقی محلی اجرا کرد و دکتر محمدی، شاهنامه پژوه و رایزن فرهنگی تاجیکستان دوتار نواخت.

 

 

 

 

 

 

موسیقی و آواز زنده در برنامه:

نواختن دوتار توسط دکتر محمدی، شاهنامه‌پژوه و رایزن فرهنگی تاجیکستان
فایل کامل صوتی برنامه:
پوستر برنامه:
شب یلدای سه کشور پارسی‌گوی افغانستان، ایران و تاجیکستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *