مجمع عمومی عادی اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران برگزار شد 

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 69

💢 مجمع عمومی عادی اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران برگزار شد 

انتخابات هیأت‌مدیره و بازرسان اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی همزمان با مجمع عمومی عادی اتحادیه صبح پنجشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ با دستور جلسه؛ «گزارش نماینده هیأت موسس اتحادیه»، «تعیین میزان حق عضویت در اتحادیه»،«انتخاب روزنامه کثیرالانتشار» و «انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرس اتحادیه» در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی و با حضور نمایندگان انجمن‌های عضو برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، دکتر سیدحسین سراج‌زاده به عنوان نماینده هیأت موسس اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی، ضمن تشکر از مشارکت انجمن‌ها در تأسیس اتحادیه، گزارشی از ایده راه‌اندازی و مراحل آن ارائه کرد. او گفت: این ایده از اواخر سال ۱۳۹۸ و اوایل سال ۱۳۹۹ در هیأت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران مطرح شد. بر اساس تجربه‌ای که داشتیم در برخی از رویدادها و کنشگری های علمی شماری از انجمن‌های علوم اجتماعی با انجمن جامعه‌شناسی ایران همکاری و مشارکت داشتند و این نیاز احساس می‌شد که این قبیل همکاری‌های بین ‌انجمن‌ها رسمیت پیدا کند و نهادمند شدن آن، به‌هم افزایی کمک کند و صدای علوم اجتماعی ایران را در اجتماعات علمی بلندتر و حضور و تأثیرگذاری آنها را بیشتر نماید و به اثربخشی فعالیت‌های این انجمن‌ها در جامعه ایران کمک کند.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران ادامه داد: این ایده بعد از مصوب شدن در هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران با وزارت علوم مطرح شد و بررسی‌های مورد نیاز انجام شد و مشخص شد که مشارکت ده انجمن علمی برای تأسیس اتحادیه ضرورت دارد. طی مکاتبه با انجمن‌های علوم اجتماعی از آنها دعوت شد که علاقمندان به عنوان هیأت موسس اتحادیه اعلام آمادگی نمایند. ۱۲ انجمن علمی به این نامه پاسخ مثبت دادند و روسای وقت آنها به عنوان نماینده وهیات موسس معرفی شدند.

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: سرانجام فرم درخواست ایجاد اتحادیه در دی ماه ۱۳۹۹ به وزارت علوم ارسال شد و من به عنوان نماینده هیأت موسس و آقای دکتر یونس اکبری به عنوان مسئول پیگیری‌ معرفی شدیم. در مرداد ماه ۱۴۰۰ کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم با تشکیل اتحادیه موافقت کرد. هیات موسس بلافاصله در جلساتی اساسنامه پیشنهادی را مطابق اساسنامه فرم اتحادیه¬‌ها به کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم ارائه کر که پس از اعلام موافقت کمیسیون با آن، هیات موسس در جلسه ۸ / ۸ /۱۴۰۰ درباره مراحل مقدماتی برای برگزاری اولین مجمع عمومی تصمیم گرفت و قرار شد تا تشکیل هیات مدیره، دبیرخانه هیات موسس در دفتر انجمن جامعه شناسی ایران فعالیت کند.

 همچنین قرار شد همزمان با سالروز تولد زنده‌یاد غلامحسین صدیقی و روز ملی علوم اجتماعی در ایران، انجمن‌های عضو در اتحادیه در همایشی که به همت انجمن جامعه‌شناسی از هشت سال پیش تا کنون برگزار می‌شود مشارکت نمایند. این همایش در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آذرماه امسال با موضوع «علوم اجتماعی و جامعه: کارکردهای علوم اجتماعی در جامعه مدنی و سیاستگذاری» برگزار شد و ۸ انجمن علمی عضو هیأت موسس اتحادیه در برگزاری آن مشارکت کردند که این رویداد علمی می تواند پیش‌درآمدی بر شروع فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران تلقی شود.

خوشبختانه کوشش‌ های هیات موسس امروز به نتیجه می رسد و اولین مجمع عمومی اتحادیه با عضویت ۱۶ انجمن علمی برگزار می شود و با انتخاب اولین هیأت مدیره اتحادیه و معرفی آنها به وزارت علوم کار هیات موسس تمام می شود. از این پس هیات مدیره منتخب امور بعدی برای رسمیت یافتن اتحادیه از جمله مراحل اداری و رسمی در وزارت علوم و اداره ثبت شرکت‌ها و فعالیت‌های اتحادیه را دنبال می کند.

سراج زاده در پایان ابراز امیدواری کرد تا این تجربه به هم‌افزایی توان انجمن‌های علمی حوزه علوم اجتماعی برای ایفای نقش موثرتر در اجتماع علمی کشور و جامعه ایران و بهروزی جامعه ایرانی کمک کند.

سپس دکتر محمد میرزایی (نماینده انجمن جمعیت‌شناسی ایران و نماینده ناظر وزارت علوم)، دکتر کیومرث اشتریان (نماینده انجمن علوم سیاسی ایران)، دکتر هوشنگ خسروبیگی (نماینده انجمن ایرانی تاریخ)، دکتر فاطمه شیخ شعاعی (نماینده انجمن ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران) به عنوان اعضای هیأت‌رئیسه جلسه انتخاب و در جایگاه هیأت رئیسه مستقر شدند.

در ادامه جلسه، بعد از معرفی اجمالی نامزدها، انتخابات هیأت‌مدیره اتحادیه با شرکت نماینده ۱۴ انجمن علمی علوم اجتماعی برگزار شد و از بین ۱۰ نامزد هیات مدیره و ۲ نامزد بازرسی، ۵ عضو اصلی هیأت مدیره، ۲ عضو علی‌البدل و ۲ بازرس اصلی و علی‌البدل به شرح زیر انتخاب شدند:

اعضای اصلی 

▫️سید حسین سراج زاده (انجمن جامعه شناسی ایران) با ۱۳رای

▫️عبدالامیر نبوی (انجمن مطالعات صلح ایران) با ۱۰ رای

▫️علی ربیعی (انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) با ۹ رای

▫️رضا صفری شالی (انجمن رفاه اجتماعی ایران) با ۹ رای

▫️نجفقلی حبیبی (انجمن اخلاق در علم وفناوری) با ۸ رای

اعضای علی البدل

▫️جلال‌الدین رفیع‌فر (انجمن انسان شناسی ایران) با ۷ رای (عضو علی البدل)

▫️جوادمحمد قلی‌نیا (انجمن علمی تعاون ایران) با ۵ رای (عضو علی البدل)

 بازرسان

▫️اسمعیل خلیلی (انجمن جامعه شناسی ایران) با ۹ رای (بازرس اصلی)

▫️زهرا حسین‌نژاد (انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران) با ۵ رای (بازرس علی‌البدل)

لازم به ذکر است که از میان ۱۶ انجمن علمی عضو اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران (انجمن انسان شناسی ایران، انجمن ایرانی اخلاق در علم و فناوری، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن ترویج علم ایران، انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن جمعیت شناسی، انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران، انجمن علمی تعاون ایران، انجمن علمی توسعه روستایی ایران، انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران، انجمن علمی مطالعات صلح ایران، انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن مددکاران اجتماعی ایران، و جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی)، ، نمایندگان ۱۴ انجمن در مجمع عمومی حضور داشتند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *