گزارش فعالیت های سه ساله کمیته صلح و ادبیات انجمن مطالعات علمی صلح ایران

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 127

جواد رنجبر درخشیلر، دبیر کمیته صلح و ادبیات

کمیته «صلح و ادبیات» انجمن علمی مطالعات صلح ایران که تبیین رابطه ادبیات و صلح را بر عهده دارد، در سال های اخیر نشست های حضوری و مجازی متعددی در زمینه جایگاه صلح در ادبیات برگزار کرده است. در زیر گزارشی از عملکرد سه ساله این کمیته به آگاهی رسانده می شود.

نخستین نشست، شب صلح و شاهنامه از سلسله شب های مجله بخارا بود که با سخنرانی ابوالفضل خطیبی، سجاد آیدنلو، جواد رنجبر درخشیلر و علی دهباشی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی در روز ۱۲ تیر سال ۹۷ برگزار شد.

نشست دوم، در همان محل در روز دوشنبه ۲۳ مهر سال ۹۷ بار دیگر به صلح و شاهنامه اختصاص یافت و در آن مهری بهفر، علی اکبر امینی، جواد رنجبر درخشیلر، ابراهیم خدایار و سیمین پناهی فرد سخنرانی کردند.

نشست سوم، صلح در زندگی و شعر استاد شهریار بود که در تبریز در روز ۲۰ آبان سال ۹۷ در فرهنگسرای دکتر مبین برگزار شد و نخستین برنامه از مجموعه کاروان صلح و ادبیات بود.

کمیته صلح و ادبیات، کاروان صلح و ادبیات را برای بررسی جنبه های صلح آمیز ادبیات مناطق مختلف طراحی کرده و امیدوار است به زودی بتواند این کاروان را راهی دانشگاه ها و مراکز فرهنگی گوناگون در سراسر ایران زمین نماید.

همچنین در بهمن ماه سال ۹۷ برنامه بزرگ یک روزه ای با نام صلح در زندگی و آثار سهراب سپهری با حضور سخنرانان ایرانی و خارجی از جمله راما کریشنا، مریام گوتس، مجتبی مقصودی، سیمین حاجی پور و هنرمندان نقاش و خوشنویس و شعرا در موزه رهگشای بادرود تدارک دیده شد که به علت برخی مشکلات امکان برگزاری آن فراهم نیامد و امید است در آینده بتوان چنین برنامه های فرهنگی بین المللی را در شهرهای گوناگون برپا نمود.

نشست چهارم صلح و ادبیات، دوگانه جنگ و صلح در ادبیات فارسی بود که در روز چهارشنبه ۲۲ خرداد سال ۹۸ با سخنرانی حمید عبدالهیان، محمدهاشم اکبریانی و جواد رنجبر درخشیلر در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

نشست پنجم، پیرامون جنگ و صلح در ادبیات داستانی بود که در روز چهارشنبه ۲۳ مرداد سال ۹۸ در سرای اهل قلم خانه کتاب با سخنرانی الهام فلاح، مجید قیصری و جواد رنجبر درخشیلر برگزار شد.

نشست ششم، جنگ و صلح در ادبیات تعزیه، با سخنرانی داود فتحعلی بیگی و لاله تقیان و جواد رنجبر درخشیلر در سرای اهل قلم در روز چهارشنبه ۲۷ شهریور سال ۹۸ برگزار شد.

نشست هفتم، جنگ و صلح در رمان دایی جان ناپلئون، با سخنرانی علی اکبر امینی، نسرین مرادی و جواد رنجبر درخشیلر در روز سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸ در سرای اهل قلم برپا شد.

نشست هشتم، با موضوع صلح و ترویج زبان فارسی، با سخنرانی اصغر دادبه، فرح زاهدی و جواد رنجبر درخشیلر در روز دوشنبه ۳۰ دی سال ۹۸در سرای اهل قلم برگزار شد.

از سال ۱۳۹۹ به علت همه گیری کرونا، کمیته صلح و ادبیات نشست حضوری نداشت اما چند برنامه زنده در اینستاگرام درباره بیماری های همه گیر و رابطه آن با صلح و موضوعات دیگر اجرا کرد.

نخستین آن، نهمین نشست صلح و ادبیات به شمار می آید که جنگ و صلح در ادبیات اپیدمی با حضور حمید عبدالهیان به میزبانی جواد رنجبر درخشیلر در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹ بود.

دهمین نشست، دومین نشست مجازی، بازتاب بیماری های همه گیر در شعر نو با حضور سعید کریمی به میزبانی جواد رنجبر درخشیلر در روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار شد.

یازدهمین نشست با عنوان صلح با خویشتن در ادبیات فارسی با حضور شهرزاد نوری صفا به میزبانی جواد رنجبر درخشیلر در روز سه شنبه ۱۰ تیر ۹۹ برگزار شد.

دوازدهمین نشست با عنوان صلح در متون فلسفی ایران با حضور موسی اکرمی به میزبانی جواد رنجبر درخشیلر روز سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد.

سیزدهمین نشست با عنوان جنگ و صلح از روایت سردشت با حضور شبنم شیخی به میزبانی جواد رنجبر درخشیلر در روز سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰برگزار شد.

چهاردهمین نشست با موضوع صلح در ادبیات ترکی متاثر از ادبیات فارسی قرار بود با حضور نزاکت ممدلی، استاد دانشگاه باکو برگزار شود که به علت جنگ و اختلالات اینترنت در باکو برگزار نشد.

پانزدهمین نشست با عنوان شاهنامه و صلح برای کودکان با حضور المیرا حسن زاده به میزبانی مهتاب حاجی محمدی روز پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰برگزار شد.

شانزدهمین نشست با عنوان با حضور مهدی خلیل زاده به میزبانی مهتاب حاجی محمدی روز ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

در همه نشست ها هدف اصلی، تبیین روشمند، علمی و بی طرفانه رابطه صلح و ادبیات برای گشودن راه های نو و فکرهای جدید در برابر نویسندگان و علاقه مندان به نوشتن بود تا قلم خود را درباره صلح و صلح خواهی بچرخانند.

دیگر برنامه های کمیته صلح و ادبیات در سال های اخیر عبارت بوده اند از:

۱-کمیته صلح و ادبیات فراخوانی با عنوان کرونا و زندگی صلح آمیز در سده ۲۱ برای داستان کوتاه داد تا ضمن عمومی کردن مسأله صلح، استعدادهای نویسندگی را نیز تشویق و فعال کند. این فراخوان با استقبال بسیار خوب نویسندگان جوان ایرانی از کشورهای گوناگون روبرو شد. داستان های بسیاری در سطوح مختلف به دبیرخانه کمیته فرستاده شد. گروه داوری با شرکت محمدعلی علومی، مجید قیصری، مجتبی مقصودی و جواد رنجبر درخشیلر آثار منتخب را در یک برنامه زنده اینستاگرامی در روز پنجشنبه ۱ آبان ۹۹ معرفی کردند. امید است در آینده نزدیک بتوانیم آثار منتخب را به چاپ رسانده و از نویسندگان برتر طی مراسمی تجلیل به عمل آید.

۲-در برنامه دیگری در روز چهارشنبه ۱۵ اسفند سال ۹۷ میزبان الگ کشانوفسکی در پژوهشگاه علوم انسانی بودیم و ایشان درباره صلح در زبان، ادبیات و فرهنگ اکراین سخن گفت.

۳-همچنین با همکاری خانم ها دکتر آزاده الهی، دکتر مهتاب حاجی محمدی و دکتر ژاله افشار یک گروه طراحی و انتشار بنر با موضوع صلح از آغاز سال ۱۴۰۰ راه اندازی شده که تاکنون صدها بنر با مفاهیم صلح منتشر کرده است.‌ در گروه بنرها، که گروه ادبیات و صلح ایران زمین نام دارد، خوانش متون صلح توسط همه اعضای گروه جریان دارد.

۴-یک دوره نوشتن برای صلح که آموزش نویسندگی برای صلح بود به آموزگاری دبیر کمیته برگزار شد.

برنامه های آینده

در سال ۱۴۰۱ کمیته صلح و ادبیات در نظر دارد با برگزاری نشست های حضوری و مجازی، راه اندازی اینستاگرام کمیته، پیش بردن برنامه کاروان صلح، پشتیبانی از طرح نوشتن برای صلح، و تداوم بخشیدن به برنامه های صلح خوانی، زمینه گسترش ادبیات صلح را در حوزه های گوناگون فراهم آورد. از این رو، از علاقمندان به همکاری دعوت می شود تا با نشانی زیر تماس گرفته و پیشنهادها، نظرات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارند:

ipsan.literature@gmail.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *