نشست معرفی گروه مطالعات مردمان ایرانی دانشگاه اتونومای مادرید برگزار شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 518

نشست معرفی “ساختار، اهداف و برنامه‌های گروه مطالعات مردمان ایرانی در دانشگاه اتونومای مادرید” در روز شنبه بیست فروردین برگزار شد. انجمن علمی ‌مطالعات صلح ایران با همکاری گروه مطالعات مردمان ایرانی و انجمن علمی‌ مطالعات منطقه‌ای بیمه اکو این نشست را ترتیب داد. طی این نشست زمینه های همکاری علمی ‌این گروه با دانشگاه‌های منطقه­ی نوروز نیز مورد بررسی قرار گرفت. این نشست در موسسه آموزش عالی بیمه اکو برگزار شد و اساتیدی از دانشگاه اتونوما مادرید اسپانیا, دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دانشجویان در این موسسه حضور یافتند. افزون بر این اساتید دیگری از کشورهای روسیه، اسپانیا، گرجستان، هند، افغانستان، قزاقستان، ایران، ازبکستان و پاکستان بصورت برخط در این نشست شرکت کردند.

دکتر رافائل مائوریللو، مدیر این نشست، در ابتدا اشاره کرد که این گروه اولین گروه مطالعاتی درباره مردمان ایرانی در دانشگاه‌های اسپانیا و این نشست نیز اولین معرفی رسمی ‌از این گروه است. دکتر فرناندو اسکریبانو مارتین، از اعضا اصلی گروه مطالعات مردمان ایرانی، در مورد اهداف این گروه گفت: هدف ما مطالعه تاریخ و فرهنگ مردمان ایرانی در خاورمیانه و آسیای مرکزی است. ما می‌خواهیم روابط سیاسی، فرهنگی، جامعه شناختی و بین‌المللی مردمان ایرانی را مطالعه کنیم. مورد دیگری که قصد داریم در مورد آن مطالعه کنیم، دیاسپورای ایرانی است. در ادامه مائوریللو ضمن اشاره به ارتباطات و همکاری‌های خوب دانشگاه مادرید با دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند پل ارتباطی میان این گروه و دانشگاه‌های منطقه باشد؛ منطقه ای که از آن با نام منطقه نوروز هم یاد می‌شود.

دکتر فرناندو کاماچو پادیلا، تاریخدان و یکی از بنیان‌گذاران این گروه، به تاریخ روابط آکادمیک و دیپلماتیک ایران و اسپانیا اشاره کرد و گفت: دانشگاه اتونومای مادرید اولین دانشگاه اسپانیا نیست که با ایران ارتباط برقرار کرده است. ولی این دانشگاه اولین دانشگاه اسپانیا است که آموزش زبان فارسی، فرهنگ و تاریخ ایران را آغاز کرده است. او افزود: روابط ایران و اسپانیا که در طول جنگ تحمیلی کاهش یافته بود، در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی  یعنی پس از جنگ، پررنگ‌تر شد. فرناندو کاماچو در ادامه به ریشه‌های شکل‌گیری این گروه اشاره کرد و گفت: برای پیشبرد اهداف این گروه، نیاز است که ارتباط بیشتر و گسترده تری با دانشگاهیان و دانشگاه های ایران ایجاد شود. در حال حاضر نیز برنامه‌هایی چون تبادل دانشجو و اعطای بورسیه به اساتید در دست اجرا است. او در پایان اظهار داشت: گرچه پاندمی باعث کند شدن فعالیت‌ها و کم‌رنگ شدن ارتباطات شد، اما امید است که بتوانیم با ازسرگیری روابط در دوره پساکرونا، همکاری‌های بیشتری را شاهد باشیم.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *