جای خالی بازنمایی فرهنگی برای مطالبات نسل زد (z)
بازدیدها: 153
جای خالی بازنمایی فرهنگی برای مطالبات نسل زد (z)
مریم خالقی نژاد
مدرس دانشگاه و دبیر کمیته کتاب و صلح در انجمن علمی مطالعات صلح ایران
نسل z که برای آن مترادف نسل نت را نیز استفاده میکنند، به گروه نسلی گفته میشود که حدوداً بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ متولد شدهاند، تولد آنها همراه با رشد و توسعه تکنولوژی و وسایل ارتباطی و اطلاعاتی است. ویژگی شاخص این نسل، استفاده از اینترنت، ابزار و روشهای ارتباطی دیجیتالی در بدو تولد است که تا حدودی اکثریت وسایل آموزشی و سرگرمی آنها را شامل میشود. به جهت دردسترسبودن این ابزار و روش این نسل، از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی با آگاهی بیشتری در مورد منافع خود اقدام میکنند. از سویی هم بهواسطه امکانات اینترنتی در حوزه اجتماعی نسبت به موارد اجتماعی فعالیت و واکنشهای آشکاری را از خود نشان میدهند. آنها هیچ محدودیتی را برای بیان نظر و فعالیت اجتماعی بهواسطه ابزارهای موجود در فعالیت خود قائل نیستند. از نظر دستیابی به اطلاعات و حتی سطح رفاه زندگی نیز در موقعیت مناسب و بهتری نسبت به کودکان، نوجوانان و جوانان نسلهای پیشین هستند. بهواسطه ابزارهای اطلاعرسانی و آگاهیهای ناشی از آن، درخواستهای آنها تحتتأثیر قرار میگیرند و نسل مطالبهگری هستند. به سخن دیگر، مطالبهگری آنها خیلی زودتر از مطالبهگری نسلهای پیشین رخداده است چرا که همزمان با تحولات جهانی، تمایل آنها نیز به تغییر زندگی همپای تحولات بیشتر میشود و مطالباتشان از جامعه همزمان با تحولات تکنولوژیک افزایش مییابد.
از نظر روانشناسی نیز روانشناسان بر این باورند که این نسل بهصورت آزادانهتر و حتی جسورانهتر و با ترس کمتری به اظهارنظر و بروز احساسات میپردازند. آنها قدرت آزادی بیانِ بیشتری دارند و از برخی عرفها و ارزشها یا سنتهای قدیمی بهراحتی گذر میکنند. این امر در عرصه اجتماعی شرایط سختی را برای مجریان و کارگزاران دولتی و حکومتی درست میکند چرا که همسو کردن ارزشهای اجتماعی و فرهنگی همپای مطالبات و تحولات گوناگون، کار زمان بر و سختی است. به همین دلیل، اگر فرهنگ و یا تمدنی از کاروان جهانیشدن و بازنمایی فرهنگ و ارزشهای خود دور یا عقب بماند، و یا حتی در برخی ابعاد بهکندی عمل کند یا آموزشهای مناسب با مطالبات را ارائه ندهد، بیتردید دچار مشکلات اجتماعی و جنبشهای اجتماعی و فرهنگی ناشی از مطالبات جدید و تأثیرپذیری از فرهنگهای خارجی و کمرنگشدن ارزشهای سنتی خواهد شد.
در جمهوری اسلامی ایران، نسل زدیها مطالبهگری را بدون چونوچرا به عرصه جامعه کشاندهاند و از دولت و حکومت سرزمین خود درخواست ایجاد شرایطی برای برآوردن و عملی کردن خواستههای خود را دارند. ازآنجاییکه این گروه بنا بر عدم آموزش مناسب، به برخی از چارچوبهای سنتی گذشته پایبند نیستند، لذا اداره این امر، دانایی و سرعت عمل و تفکر مجریان و تصمیم گیرندگان را میطلبد. در رویدادهایی که هفتههای گذشته رخ داد، شاهد نمونههایی از مطالبات نسل زدیها بودهایم. آنها خواهان تطبیق دادن زندگی اجتماعی با برخی مطالبات خود هستند و درصد کمتری از آنها به ارزشهای سنتی حس تعلق و پایبندی دارند. این مطالبه بهمنظور مخالفت با فرهنگ کلی نیست، بلکه به علت برخی تغییرات ناشی از جهانیشدن و آگاهی آنها در این عرصه است که تمایل دارند از همنسلیهای خود در سراسر جهان الگو بپذیرند. البته نباید از این امر غافل شد که این اعتراضات رهبری خاصی را دارا نیستند و به همین دلیل برخی از مخالفان فرصتطلب تمایل دارند بر این موج سوار شوند و منافع خود را عملی کنند. چرا که این نوع از اعتراضات جوانان نسل زد، متفاوت از اعتراضات سالهای گذشته است که نه بنا بر مخالفت با نتایج انتخابات است و نه بنا بر نارضایتی از شرایط اقتصادی؛ بلکه برآمده از برخی مطالباتی است که ناشی از آن است که این نسل تربیت شده و رشدیافته در دامن آخرین تحولات و یافتههای علمی و فرهنگی از راه رسانه و اینترنت و علاقهمند به برخی کدگذاریهای فرهنگی خارجی هستند. برای نمونه، امروزه کنارگذاشتن روسری در میان دختران برای نسل زدیها نوعی ارزش و غرور را به همراه آورده است و یا در میان پسران نسل زدی، سوراخ کردن گوش و استفاده از گوشواره نوعی کلاس و بهروز بودن در میان همنسلیهایشان به شمار می رود و این به دلیل جای خالی برخی آموزههای فرهنگی است. در برابر، تاکید بیش از حد بر برخی امور مذهبی بدون وفق دادن آنها با شرایط کنونی نسل جوان، منجر به تلقی نوعی خشونت از مذهب و ارزشهای مذهبی در اذهان آنها شده است و نتیجه آن، دور شدن از ارزشهای سنتی و ایرانی است. باید توجه کنیم که این نسل، نسلی است که تحت تاثیر مواردی مانند بازیهای رایانهای است و قدیسانی در این عرصه دارند که برایشان الگوهایی بسیار مهمی هستند. لذا شاهد برخی رفتارهای شگفت از آنان هستیم؛ مانند اینکه این نسل حتی با مرگ نیز به راحتی برخورد میکنند.
باتوجهبه اینکه دولتمردان جمهوری اسلامی بر این باورند که این نظام برآمده از یک انقلاب فرهنگی اسلامی است، لذا باید بیشتر از اقدامات کنونی، همپای تحولات جهانی به بازنمایی ارزشهای فرهنگی خویش بپردازند و در رویارویی با برخی کدگذاریهای فرهنگی و یا خشن جلوه دادن و قدیمی جلوه دادن ارزشهای فرهنگی خویش توسط مخالفان و منتقدان، اقدامات مناسب فرهنگی را برای بازنمایی ارزشها و هنجارهای خود انجام دهند. ضمن اینکه باید توجه داشت که خانوادههای این نسل هم تا حدودی در برابر مطالبات آنها اگر موافق نباشند، توانایی تغییر آنها را هم ندارند که این امر به دلیل ضعف ارائه الگوهای جایگزین در برخی زمینهها و یا نبود روشهای اجتماعی مناسب در مواردی برای همسو کردن رشد فرزندان با آموزههای فرهنگی مناسب با زمان است.
در این دوران، بهخاطر سرعت زیاد تحولات ارتباطی و اطلاعاتی، تنها الگوهای در دسترس بیشتر الگوهای بیگانه است و نسل زد در بسیاری از موارد از آموزههای مذهبی گریزان هستند و متأسفانه جای خالی این ادراکات و احساسات در امور ملی و فرهنگ ایرانی هم کمرنگ شده است و به نسبت، شناخت کمی از بنیان امور ملی و مذهبی، ارزش و هنجارهای فرهنگساز دارند.
از سوی دیگر، باید توجه داشت که این مطالبات نهتنها برای نسل زدیهای ایرانی، بلکه در سراسر جهان آشکار است. بهنوعی مطالبات نسل زدیها در همه جوامع جهانی متفاوتتر از نسلهای گذشته است. به همین علت، کار دستگاههای اجرایی سخت میشود بدین صورت که برای برآوردن نیازهای این نسل دیجیتال و آگاه به تغییرات جهانی، باید تدابیری فراتر از مرزها برای تقویت ارزشهای فرهنگی و تمدنی خود در پیش بگیرند تا بتوانند ارزشهای ملی و دینی را برای نسل زد یا نسل نت توجیه نمایند و همپای تحولات جهانی نشر بدهند. این امر مستلزم فرهنگسازی خاصی هم در داخل و هم در خارج از کشور است. برای نمونه، در برابر قدیسان خارجی و الگوهای خارجی، به پرورش قدیسان و الگوهایی متناسب با فرهنگ ایرانی و متناسب با زمان حاضر بپردازند که هم آموزههای پیشین را حفظ نمایند و هم مخاطبان داخلی را از پیروی از قدیسان خارجی که متضاد با فرهنگ و هویت ما هستند دور نگه دارد و در برابر، مطالبات آنها را هم برآورده نماید.
به نظر میرسد یکی از ابزارهای مهم این امر، استفاده از رسانه بهخصوص سینما و تلویزیون است. در سراسر جهان از سینما و تلویزیون برای نشر و ترویج ارزشهای فرهنگی خود و مقابله با تهاجم فرهنگی دیگر تمدنها استفاده میکنند. به عبارتی، رسانه یکی از بهترین ابزارهای این حوزه است. ازآنجاییکه کشورهای گوناگون ابزارهای رسانهای مانند سینما و فیلم را برای ترویج و جذب مخاطبان خود در سراسر جهان در حوزه فرهنگی استفاده میکنند، به نظر میرسد علیرغم کوششهای انجام شده توسط ج. ا. ا. در این زمینه، کامیابی کافی به دست نیامده است. نباید فراموش کنیم که نسل زد در ج.ا.ا بیش از هر نسل دیگری از فرهنگهای دیگر و ارزشهای فرهنگی رایج در جهان تأثیر پذیرفتهاند. به باور نویسنده، ج.ا.ا. باید ارزشهای فرهنگی خود را برای نسل زدیها در داخل و خارج از راه ابزار بسیار مؤثر سینما و فیلم بازنمایی کند و باتوجهبه تحولات جهانی، به نسل زدیها آموزش بدهد تا با نشر ارزشهای بازنمایی شده، فرهنگ خود را به همه نسل زدیهای جهان معرفی نماید و مخاطبان خود را بیشتر جذب کند. این امر منجر به تأثیر بیشتری در عدم بروز چنین مشکلاتی در جامعه خواهد شد چرا که با نشر فیلمهای فرهنگی بر اساس آموزههای و هنجارهای فرهنگی، بهمرور پنداشت و برداشت جهان از ارزشهای بازنمایی شده این تمدن نیز شکل خواهد گرفت و در جهان این غریبگی فرهنگی و تضاد ارزشی و هنجاری از میان خواهد رفت. از سویی هم برخی دشمنان با این ابزار در پی تخریب فرهنگ ایرانی هستند و لذا میبینیم که برخی فیلمهایی که در سراسر جهان برای نسل زدهای داخلی و خارجی محبوب هستند، درست نقطه مقابل فرهنگ ایرانی اسلامیاند و در برابر، خلأهایی در پاسخ به این امر در ایران کاملاً محسوس است. از همین رو، وقتی نسل زدیها با جهانی روبرو میشوند که به تخریب فرهنگشان میپردازند و در مقابل اقدامات قوی و جهانی از راه همین ابزار برای پاسخ و تعامل با کشورهای دیگر صورت نگرفته و خلأ آن قابل لمس است، لذا به موج جهانی میپیوندند و در باورهای آنان نیز تأثیر میگذارد. به عبارتی، در بازنماییهای فرهنگی ج.ا.ا. هنوز در برخی محورها مانند توجه به مطالبات نسل زد در ارزشهای فرهنگی توجه خاص و عملی نشده است. در این میان، آنچه که در کنار دیگر عوامل مؤثر است، شیوه پاسخگویی به این مطالبات است که بر اساس خشونت است یا مسالمتآمیز میباشد. چیزی که در اعتراضات اخیر مشاهده کردیم، دستاویز شدن برخی رفتارهای خشونتآمیز و نشر تصاویر آنها برای رسانههای خارجی و منتقدین و احساسی کردن و به وجد آوردن هیجان و احساسات نسل زد برای دفاع از هم سن و سالانشان بدون هیچ توجیه و ارجاعات عاقلانه است.
بهعنوان جمعبندی، باتوجهبه اینکه نسل زدیها ابزارهای آگاهی و اطلاعاتی گوناگونی را در اختیار دارند، از همان دوران کودکی و نوجوانی ناخودآگاه و یا خودآگاه جذب برخی ارزشهای رایج و کدگذاری شده در جهان میشوند که البته این حوزه بیشتر در اختیار فرهنگهای غربی است. ازاینرو، ج.ا. ایران چه در داخل و چه در خارج باید، بر اساس ابزار مؤثر رسانه به بازنمایی ارزشهای سنتی خویش بر حسب مطالبات همه نسلها مانند نسل زد با رعایت چارچوبهای کلی بپردازد.