رسانه صلح، بستری برای گفتگو و کاهش خشونت جنسیتی / در پنجمین پیش نشست همایش بین المللی زنان و صلح اجتماعی بررسی شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 241

پنجمین پیش نشست همایش بین المللی زنان و صلح اجتماعی با موضوع «رسانه صلح و راهکارهای کاهش خشونت علیه زنان» با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح و انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار شد.

دراین نشست که بصورت آنلاین برگزارشد، دکتر اعظم راودراد، استاد دانشگاه تهران، به بررسی پژوهش خود با عنوان جنگ وصلح در سینما پرداخت و ضمن بررسی نمونه­هایی از فیلم­های سینمایی گفت: زنان دربسیاری از این فیلمها، چهره­ای منفعل وقربانی دارند، بیشتر آنان، شکست خورده­اند. زنان و مردان دراین فیلمها کمتر از گفتگوی دوطرفه برای حل مشکلات استفاده می کنند. بین آنها نوعی سکوت وپنهانکاری حاکم است. نمایش چنین رفتارهایی آسیب­زاست چرا که باعث تثبیت دروغ و فریب و خشونت می­شود.

او علت چنین رفتارهایی را در فیلمها ناشی از فرهنگ سلطه جویی و سلطه پذیری و هژمونی مردسالاری، پدرسالاری و پول­سالاری دانسته که ارتباط یکسویه واز بالا به پایین را تثبیت می کند ومانع رفتارهای دموکراتیک می شود.

این استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با تاکید براینکه خشونت علیه زنان تنها محدود به خشونت های فیزیکی نیست، صلح بین دولت وملت وصلح میان فردی را اساس اعتماد متقابل دانست و نبود این اعتماد را منجر به خشونت ساختاری و در نتیجه خشونت جنسیتی عنوان کرد. او با تقسیم بندی فیلم ها در سینما به دو دسته محافظه کار که رابطه سلطه را نشان نمی دهند تا مخاطبان شان را از دست ندهند وفیلم هایی که به خشونت علیه زنان می پردازند واز نبود گفتگو انتقاد می کنند.

در ادامه این نشست، دکتر محمد خدادی، معاون پیشین وزارت ارشاد بااشاره به اینکه رسانه، بستر محتواست، رشد کمی روزنامه ها به ۴۰۰ و خبرگزاری های رسمی را  به ۴۱ سازمان برای اشاعه فرهنگ صلح کافی ندانست چون مهارت و تخصصی برای شناخت صلح موجود نیست. به عقیده وی، گفتگو به ممارست نیاز دارد.

رییس اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی، مدیران رسانه های دولتی را مستاجرانی دانست که هر لحظه جایگاه خودرا به دیگری می دهند و داشتن یا نداشتن توان و تخصص در مدیریت رسانه از اهمیت برخوردار نیست.

دکتر خدادی بابیان اینکه صلح و گفتگو باید به دغدغه اهالی رسانه و مردم تبدیل شود، به ضرورت همگرایی میان رسانه ها و انجام پژوهش های عمیق برای نیل به صلح پرداخت.

 

همایش بین المللی زنان و صلح اجتماعی با فراخوان مقاله در هشت محور زیر، پاییز ۱۴۰۲ در تهران برگزار می شود۱-صلح اجتماعی و زمینه‌های خشونت‌ورزی علیه زنان؛ در این زمینه بیشترین مقاله دریافت شده است. ۲-صلح اجتماعی در رسانه. ۳-صلح اجتماعی، حقوق زنان، بیماری‌های همه‌گیر و مساله سلامت زنان. ۴-صلح اجتماعی از منظر حقوق زنان و امنیت بین‌المللی و مخاصمات مسلحانه. ۵-صلح اجتماعی، حقوق زنان و فناوری‌های نوین؛ متاسفانه در این زمینه مقالات زیادی دریافت نشده است. ۶-فقر و وضعیت ناصلح. ۷-صلح اجتماعی، حقوق زنان و محیط زیست. ۸-نگاهی به تجربه زنان و صلح اجتماعی در گستره جهانی.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *