گزارش نشست قرآن و انواع حجاب

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 397

در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در سالن انجمن اسلامی معلمان در تهران، طبق قرار قبلی استاد ترکاشوند در باب انواع حجاب در قرآن به ایراد سخن پرداختند.
ایشان ابتدا آیات حجاب را بر اساس سختگیری و غلظت تا دیدگاه های رقیق و سهل، تحت ۴ عنوان زیر برشماری نموده و چون فرصت جلسه اقتضا نکرد تنها دو دسته اول را شرح نمودند. اما این چهار برداشت علما از آیات به قرار زیرند:
۱.پرده نشینی زنان، که در این صورت چارچوبه منزل محدوده حجاب زنان است و مثلا وقتی با لباس سفید وارد منزل شدند با لباس سفید هم در پایان عمر از منزل بیرون می روند. بر اساس همین برداشت خانه ها نیز بیرونی و اندرونی داشت و در اندرون منزل تا حد ممکن وسایل راحتی زن مهیا بود. برای مستندات این مدعا از جمله به ایه ۵۳ سوره احزاب از نگاه صاحبان متون ارجاع داد که گرچه مخاطب آن زنان پیامبر بودند، اما چرا این حکم خوب را به سایر زنان مومنه آن هم در طول تاریخ تعمیم نبخشید؟
اما استاد ترکاشوند بخش مهمی از عقب ماندگی زنان نسبت به مردان در همه امور را به همین برداشت از حجاب نسبت داده و شواهد تاریخی و قرآنی این گونه نگاه را رد کرد.
۲. چهره پوشی که برخلاف برداشت اول گرچه به مطلق خانه ماندن زن را نمی پذیرد، اما حضور زن در جمع را مقید به پوشاندن چهره (پوشیه، برقع و روبند زدن) و دست، می داند. ادله این دسته علما از جمله به آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور است که دستور به غص بصر مردان و زنان است و اینان چشم بستن و نگاه کردن نامحرم را و وجوب پوشش کامل را از ان برداشت می کنند.
سپس در رد این برداشت، مفصل استاد ترکاشوند به آیات مختلف استناد کرده و مثلا ظاهر نکردن زینت زنان، جز در مواردی که ظاهر است را نشانه آن دانست که به نص قرانی، بخش هایی از زیبایی های بدن زنان مثل صورت می تواند آشکار باشد.

ادامه نشست به پرسش و پاسخی طولانی بین مستمعین و جناب ترکاشوند گذشت. در این نشست پر تعداد، بسیاری مواضع ایشان را ستوده و از حوزویان و به ویژه مراجع تقلید گلایه داشتند که چرا مستندات روشمند کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر را تایید نکردند. در مقابل تعداد محدودی نیز بر روش ارایه استاد اشکالاتی داشتند و ایشان نیز مفصل برای هر دو گروه سخن گفتند.
در نهایت اجمالا توافق شد تا قسمت های دیگر بحث در نشست مستقل دیگری از سوی انجمن با حصور جناب ترکاشوند، تکمیل گردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *