نشست منافع ملی و مصالح دینی برگزار شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 33

 نشست منافع ملی و مصلح دینی از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران، عصر روز دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی پیرامون مفهوم و مصداق منافع ملی و نسبت آن با دین نشستی برگزار شد.

در این برنامه ابتدا دکتر خسرو قبادی، تحت عنوان ضرورتها و اصول تعریف منافع ملی در ایران، به ایراد سخن پرداخته و با طرح برخی چالش های بحث منافع ملی، سخن آغاز شد. ایشان هم چالش های منافع ملی در سطح جهانی را برشمردند، از جمله سه گروه که مخالف منافع ملی اند: مارکسیتها، آنارشیستها و برخی از لیبرالیستها و هم چالشهای داخلی، که از جهت نظری متفکران ایرانی در موضوع دچار ابهامند. سپس اصول و مولفه های منافع ملی از نگاه اندبشمندان را برشمرد ، که با هم همسان نبودند. برخی از این اصول به قرار زیر ذکر شدند: امنیت ملی، تمامیت ارضی، حفظ جان مردم، همبستگی ملی، فرهنگ و ارزشها، رفاه، قدرت ملی، شخصیت و … . در نهایت ایشان روش تعیین منافع ملی را برایند اهداف با قدرت و توان کشورها معرفی نمودند. سخنران دوم دکتر حسین محمدی سیرت بود که در موضوع بازخوانی مفاهیم پایه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، روایت بومی ….ارایه بحث داشتند.

ایشان نیز چالشهای گوناگون در مفهوم و مصادیق منافع ملی را برشمردند که از جمله انها تزاحم دین و منافع ملی، تفوق سازمانی بر منافع ملی، تعارض اخلاق با منافع ملی،ابهام در اولویت بندی و فهم میان تعهد و تخصص، رویکرد رومانتیک به منافع ملی و… بود. در ادمه ایشان پیشنهاد داشتند که منافع پایه مرتبط با منافع ملی بازتعریف شوند و از نگاه صرفا ایدئولژیک به موضوع فاصله گرفته شود. برای این کار به آثار خویش که از جمله منافع ملی از منطر قرانی بود، ارجاع دادند.

پیشنهاد دیگر، ایجاد تعادل هویتی میان هویت های ایرانی، اسلامی و انقلابی بود. سخنران سوم نشست دکتر منصورنژاد با موضوع نونگاهی به منافع ملی از نگاه دینی طرح بحث داشتند. ایشان با نگاهی اثباتی برای نظریه پردازی به اضلاع شش گانه ای که در مجموع به نگاه تازه در بحث منتج می گردد ارجاع دادند. ۶ ویژگی ایده ایشان بدین قرار برشماری شدند: ۱.نگاه به مفردات (مفاهیم منافع و نیز ملی جدا از هم و با ملاحظه منافع لغوی) و ترکیب اصطلاح منافع ملی با هم از نگاه اموزه های اسلامی. ۲. در تعیین مولفه های منافع ملی، تاکید اصلی نگاه سلبی باشد. یعنی معلوم شود که خط قرمزهای منافع ملی کدامند. ۳.گرچه منافع ملی کشورها معمولا در عرض هم تعریف می شوند، اما منافع ملی این ظرفیت را دارد که با برخی کشورها دست کم در برخی موارد، مشترک تعریف شود. ۴.ارزش ها به شرط آنکه متغیر فرض شوند، در کنار عناصر عینی از مولفه های منافع ملی اند. ۵. منافع ملی نه تنها از برون، بلکه می تواند در درون مرزها و به وسیله خودی ها تهدید شود. ۶. ددر تعریف منافع ملی از نگاه اسلامی، قران، روایات، سیره نبوی و عقل در کنار هم لازم است دیده شوند.

در نهایت نشست با پرسش و پاسخ حاضران به سرانجام رسید.

فایل صوتی نشست:

 

فایل صوتی نشست:

آلبوم تصاویر نشست:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *