چکیده مقالات ششمین همایش ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 52

ششمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران

ششمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران توسط کمیته صلح و دین پژوهی و انجمن علمی مطالعات صلح ایران  در تاریخ دهم و یازدهم خردادماه ۱۴۰۲برگزار شد. در اینجا میتوانید چک مقالات را مشاهده کنید.

دهم و یازدهم خردادماه ۱۴۰۲

تهران

امروزه در بیشتر مناطق جهان، روندهای صلح آفرینی با چالش های بسیاری مانند تروریسم، بنیادگرایی، روابط قدرت میان دولت ها و ملت ها، مشکلات زیست محیطی، تنش های قومی، مذهبی، هویتی و جنسیتی، مهاجرت و دیگر مشکلات که به ناامنی و تهدید صلح و آرامش جوامع می انجامند، روبرو شده و این امر، تاثیرات گسترده ای بر زیست مردم جهان بر جای گذاشته است. این در حالیست که در عصر ارتباطات و به ویژه با گسترش شبکه های اجتماعی مجازی، اثرگذاری رویدادها بر جوامع و تاثیرپذیری زندگی مردم جوامع گوناگون از یکدیگر افزایش چشمگیری یافته است.

ادیان جهانی به عنوان مهمترین منبع راهنمای جوامع به سوی سعادت، از دیرباز نقشی کلیدی در تعریف راه های دستیابی به صلح و آشتی در سراسر گیتی در پیش روی پیروان خود گذاشته اند. از این رو، به نظر می رسد هم اندیشی برای یافتن سازوکارهای مشترک و طراحی برنامه های جمعی برای دستیابی به صلح جهانی از سوی دین پژوهان و اندیشمندان دینی، از یکسو می تواند زمینه ای مناسب برای همزیستی مسالمت جویانه میان جوامع در سطوح منطقه ای و بین المللی فراهم آورد و از سوی دیگر می تواند زمینه دست یابی به راه حل های مشترک در برابر تهدیدات و ناامنی های جهانی را فراهم آوردند.

بر این پایه، مناسب است که عرصه ای برای گفتگوی علمی میان اندیشمندان و دین پژوهان درکشورهای گوناگون در زمینه راه های همکاری جمعی برای برپاداری صلح جهانی و کوشش برای ارایه گفتمان های مناسب صلح آفرین، بر پایه آموزه های دینی فراهم آید. انجمن علمی مطالعات صلح ایران، در سال های اخیر نهادی پیشگام در زمینه فراهم اوردن بستر مناسب برای گفتگو و اندیشه ورزی میان دین پژوهان و نیز نخبگان فکری از ادیان گوناگون با هدف صلح آفرینی بوده است. از این رو، کمیته صلح و دین پژوهی این انجمن، کوشش کرده است تا با برگزاری همایشی بین المللی، به بررسی ظرفیت ها و چالش های پیش روی ادیان برای صلح آفرینی در هزاره سوم با مشارکت نخبگان علمی، دینی و دانشگاهی از کشورهای گوناگون  بپردازد.

هدف از برگزاری این همایش، تولید ادبیات علمی پیرامون رویکرد ادیان نسبت به صلح پایدار، دعوت از دین پژوهان و اندیشمندان دینی به تامل در موضوعات صلح و ناصلح در جهان امروز، آشناسازی و برپایی ارتباط میان اندیشمندان مطالعات دینی در کشورهای گوناگون و یافتن راهکارهایی برای صلح آفرینی در جوامع امروزی بر پایه آموزه های دینی بوده است.

برگزارکنندگان همایش از استادان، پژوهشگران و دانشجویان ارجمند از دوازده کشور جهان که با فرستادن چکیده و اصل مقالات خود و یا با ایراد سخنرانی در این همایش به غنای علمی آن یاری رسانده اند، سپاسگزاری کرده و امیدوارند که برگزاری این همایش زمینه اندیشه ورزی و همفکری برای بهره مندی بیشتر از آموزه های ادیان در ساختن جهانی صلح آمیزتر را فراهم آورده باشد.

همچنین انجمن علمی مطالعات صلح ایران لازم می داند از اعضای کمیته اجرایی همایش “ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم؛ چالش ها و ظرفیت ها”، خانم ها و آقایان کمیل انتظاری، امین آلبوغیبش، وحید باغبان، شیرین تاجیک، دکتر مریم خالقی نژاد، دکتر مهرداد خرم نصر، مریم شایگان، سید علیرضا شفیعی مطهر، محبوبه قبادی، حجت الله محمدشاهی، امیرحسین منصور، راضیه مینایی، فاطمه ناصری، پری وکیلی و مریم هاشمی نژاد که با کوشش و همدلی زمینه برگزاری این همایش را فراهم آوردند، صمیمانه سپاسگزاری کند. بدون همیاری و پشتیبانی این دوستان گرانقدر، ششمین همایش انجمن نمی توانست برگزار شود.

برای دریافت فایل چکیده مقالات ششمین همایش ادیان و صلح آفرینی در هزاره سوم کلیک کنید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *