نشست تخصصی «آیا جنگ منطقه ای به جنگ جهانی می انجامد؟» برگزار شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 81

نشست تخصصی «آیا جنگ منطقه ای به جنگ جهانی می انجامد؟» توسط انجمن علمی مطالعات صلح ایران و مجله تئوری در استانبول و با همکاری موسسه آموزش عالی بیمه اکو در روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار شد. از نکات قابل توجه، برگزاری برنامه به دو زبان فارسی و ترکی بود. دکتر سمیح کورای (استاد اقتصاد و ریاضیدان) و دکتر اصغر کیوان حسینی (استاد روابط بین الملل) در این نشست سخنرانی کردند. افزون بر این، جونیت آکالین (دکترای تاریخ و دانشیار دانشگاه مرمره ترکیه) مدیریت این نشست را بر عهده داشت.

در آغاز، جونیت آکالین هدف این نشست را بررسی امکان همکاری‌های میان ایران و ترکیه عنوان نمود. او گفت روشن است که نظم جهانی شکل گرفته پس از جنگ جهانی  دوم رو به افول است. در واقع، علائم موجود نشان‌دهنده افول سیاسی و اقتصادی ایالت متحده امریکا و برآمدن دیگر کشورها است. به گفته آکالین، طرف ترک علاقمند به شناخت دیدگاه ایران در خصوص روندهای جهانی نوین می باشد. این نکته که آیا درگیری اسراییل و فلسطین می‌تواند به جنگ منطقه ای و یا جهانی محدود منجر شود، از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

آکالین به سفر اخیر رییس جمهور رییسی به ترکیه اشاره کرد که در این سفر روسای جمهور دو کشور وعده گسترش روابط اقتصادی تا مبلغ سی میلیارد دلار را دادند. از سوی دیگر، ترکیه به عنوان عضوی از ناتو به گسترش این سازمان چراغ سبز (فنلاند و سوئد) نشان داده است. او برنامه را با این پرسش از  سمیح کورای آغاز کرد که جنگ غزه در روابط ایران و ترکیه چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

برای خواندن گزارش کامل این نشست علمی که توسط انجمن علمی مطالعات صلح ایارن برگزار شد، به دیپلماسی ایرانی مراجعه نمایید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *