ثبت جهانی جشن یلدا، میراث فرهنگی مشترک ایران و افغانستان، در یونسکو / با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 70

به دنبال رایزنی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران با انجمن علمی مطالعات صلح إیران درباره نیاز به گردآوری اسناد و مدارک لازم جهت ارایه به سازمان یونسکو بابت ثبت جهانی جشن یلدا به عنوان میراث فرهنگی ناملموس مشترک دو کشور ایران و افغانستان، انجمن علمی مطالعات صلح إیران اقدام به دعوت از استادان، دانشجویان و فعالین مدنی افغانستان برای فرستادن عکس، فیلم، گزارش و غیره از آیین های شب یلدا در ولایت های گوناگون افغانستان نمود و در کمتر از یک هفته بیش از هزار سند در این زمینه گردآوری و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جهت ارایه به یونسکو فرستاده شد.
همچنین به ابتکار انجمن علمی مطالعات صلح إیران طوماری برای درخواست از یونسکو برای ثبت جهانی شب یلدا به عنوان میراث فرهنگی مشترک دو کشور همسایه تهیه شده و به امضای ۴٠٠ تن از دانشگاهیان دو کشور رسید و به یونسکو فرستاده شد. از سوی دیگر، با راهنمایی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، این انجمن طی نامه ای به نمایندگان همه کشورهای عضو کمیته مربوطه در یونسکو، ضمن ارایه گزارش کارهای انجام شده، به عنوان یک نهاد علمی مدنی در ایران از ایشان خواستار شد که از پرونده جشن یلدا برای ثبت در یونسکو پشتیبانی کنند.
حاصل همکاری جمعی دانشگاهیان دو کشور، ثبت این جشن کهن در فهرست میراث ناملموس فرهنگی جهان در نهم آذرماه ١۴٠١ بوده است.
انجمن علمی مطالعات صلح إیران امیدوار است این رویداد فرهنگی بتواند به تقویت صلح و دوستی میان دو ملت ایران و افغانستان یاری رساند.
انجمن علمی مطالعات صلح ایران همچنین مایل است از همکاران جوان و کوشای خود (سرکار خانم شیرین تاجیک، جناب آقای رسول فیروزی، جناب آقای سید حسین طباطبایی نسب، سرکار خانم راضیه مینایی و سرکار خانم سیده مریم هاشمی نژاد اشرفی) بابت اقدامات ارزشمندشان در پیشبرد این طرح بین المللی سپاسگزاری نماید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *