کارگاه بین المللی «روابط اقتصادی چین با آسیای مرکزی؛ رویکردها در قبال صلح و توسعه پایدار منطقه ای» برگزار شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 894

کارگاه بین المللی «روابط اقتصادی چین با آسیای مرکزی؛ رویکردها در قبال صلح و توسعه پایدار منطقه ای» در تاریخ ۲۷ آذر تا ۲ دی ۱۴۰۲، به مدت شش روز برگزار شد. در این کارگاه دانشجویان از ایران، افغانستان، تاجیکستان و هندوستان ثبت نام کرده بودند.
این کارگاه توسط انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه نورث وست چین، انستیتو مطالعات بین المللی شانکسی، بنیاد مسعود، اتحادیه انجمن های دانشجویی علوم سیاسی ایران و اتحادیه دانشجویان شبکه دانشگاه های راه ابریشم برگزار شد.

 

لی وی، استاد دانشگاه در مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه نورث وست چین و مدیر اجرایی انستیتو مطالعات بین المللی شانکسی، تدریس این گارگاه شش روزه را بر عهده داشت.

هدف اصلی برگزاری این کارگاه، افزایش شناخت، درک و آگاهی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران در مورد روابط اقتصادی چین با پنج کشور آسیای مرکزی و افغانستان بود. چین در حال تبدیل شدن به یک فاکتور با اهمیت و تاثیرگذار در منطقه است و ما شاهد علاقه و تمایل هر دو سو برای ایجاد و گسترش روابط و مشارکت در جنبه های مختلف از جمله روابط اقتصادی به صورت دو و چندجانبه هستیم. این موضوع با آغاز جنگ روسیه-اوکراین نمود بیشتری یافته است.

 

در جلسه اول، لی به بررسی کلی و ارایه مقدمه ای از کشور چین و ابتکار کمربنده و راه پرداخت. وی ضرورت و اهمیت درک روابط اقتصادی چین با آسیای مرکزی و افغانستان و ابتکار کمربنده و راه را تشریح کرد.
روابط اقتصادی چین با قزاقستان در دومین نشست مورد بحث قرار گرفت. جلسه سوم شامل سیاست اقتصادی چین در قبال ازبکستان و تاجیکستان بود. جلسه چهارم به سیاست اقتصادی چین در قبال ترکمنستان و قرقیزستان اختصاص داشت. وی در جلسه پنجم در مورد رویکرد اقتصادی چین در قبال افغانستان صحبت کرد. او در پایان به تشریح چشم انداز همکاری های منطقه ای و سازمان همکاری شانگهای (SCO) به عنوان یک سازمان میان-دولتی و بین المللی پرداخت که چین در کنار سایر کشورهای منطقه از اعضای آن هستند.

 

فایل‌های صوتی جلسه

جلسه اول:

جلسه دوم:

جلسه سوم:

جلسه چهارم:

جلسه پنجم:

جلسه ششم:

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *